Środek Polski

15.08.2014-18.08.2014 r.

15.08.2014 r.

Kościół ewangielicki z reliktami zamku gotyckiego w Przedeczu

Przedecz – Podróż naszą rozpoczęliśmy w Przedeczu, w którym byliśmy już w 2002 r., ale wówczas błędnie zlokalizowaliśmy pozostałości zamku. Trzeba było to naprawić :-) Z XIV-wiecznego zamku zachowała się część wieży i piwnice pod neogotyckim kościołem ewangelickim, w którym mieści się obecnie Biblioteka Publiczna. Kościół znajduje się na niewielkim pagórku otoczonym fosą, nad Jeziorem Przedeckim. Wokół zamku jest zadbany teren służący mieszkańcom w celach rekreacyjnych (amfiteatr, ścieżki spacerowe, plaża).

Ruiny zamku w Besiekierach

Besiekiery – Znajdują się tu bardzo malownicze ruiny rycerskiego zamku z XV w. otoczone fosą przypominającą obecnie niewielkie jezioro. Ruiny można swobodnie penetrować, gdyż prowadzi do nich nowiutki drewniany mostek stojący w miejscu dawnego mostu zwodzonego. Pozostałości zamku zostały oczyszczone i zabezpieczone jako trwała ruina. Z zamku zachował się fragment wieży bramnej, mur kurtynowy i spore fragmenty budynków mieszkalnych. Besiekiery naprawdę warto odwiedzić.

Kościół romański w Starym Mieście

Stare Miasto – Przyjechaliśmy do Starego Miasta, aby obejrzeć kościół romański z XIII w. p.w. Św. Św. Piotra i Pawła, który stanowi dziś część obecnego kościoła neogotyckiego i jest do niego jakby przyklejony. Bardzo dobrze zachował się oryginalny portal z maskami oraz archaiczną figurą Chrystusa w tympanonie. Trafiliśmy na mszę, więc nie obejrzeliśmy wnętrza kościoła z romańską chrzcielnicą wykonaną z bazy kolumienki.

Wieża z zamku w Wyszynie

Wyszyna – Pozostałości zamku, czyli narożna baszta oraz fragment murów i fosa, znajdują się obecnie na terenie prywatnym. Nie ma żadnych zakazów, więc podjechaliśmy pod samą wieżę i folwark zbudowany z materiału pochodzącego z rozbiórki zamku. Ten XVI wieczny zamek bastejowy posiadał niegdyś sześć wież i okazałą fasadę, z czego do naszych czasów dotrwało niewiele, a pomyśleć, że w XIX wieku zamek stał niemal w całości.

Uniejów – Zajechaliśmy do Kasztelu Rycerskiego w kompleksie Termy Uniejów, w którym wynajęliśmy na jedną noc Komnatę Książęcą.

Komnata Książęca w Kasztelu rycerskim w Uniejowie

Pokój był stylowo urządzony z łożem z baldachimem. Wyruszyliśmy na zwiedzanie zamku znajdującego się nieopodal. Minęliśmy kompleks Term Uniejów i weszliśmy do zamku biskupiego z I połowy XIV w. Obejrzeliśmy dziedziniec, zerknęliśmy na część, która służy obecnie jako hotel, a że musieliśmy poczekać na przewodnika, poszliśmy najpierw do parku, który jest bardzo ładny i posiada część z ptakami ozdobnymi, takimi jak bażanty, czy też pawie. Obeszliśmy zamek dookoła. jest świetnie zachowany, bo nigdy nie przestał być użytkowany, a jest to rzedkością w przypadku polskich zamków.

Zamek w Uniejowie

Przyszedł czas na zwiedzanie z przewodnikiem, który pokazał nam piwnicę, w której zgromadzono eksponaty związane z rycerstwem i przy okazji poopowiadał trochę ciekawostek, aczkolwiek jak na nasz gust zbyt długo. Potem zaprowadził nas na wieżę, z której widać było jak na dłoni cały Uniejów. Po zwiedzaniu udaliśmy się na obiad, czyli pyszną golonkę zakropioną piwem :-) Obejrzeliśmy też zadbany i ukwiecony rynek oraz kolegiatę. Na koniec dnia skorzystaliśmy z atrakcji oferowanej przez nasz Kasztel, czyli kąpieli w balii solankowej. Podczas tego niesamowitego, godzinnego relaksu popijaliśmy doskonały cydr :-) Polecamy!

16.08.2014 r.

Kąpiel w Termach Uniejów

Uniejów – Na ten dzień zaplanowaliśmy kąpiel w basenach termalnych. Tego dnia akurat padało, więc z rana nie było aż tak dużo osób wewnątrz Term, za to stała długa kolejka chętnych. W ramach pobytu w Kasztelu, otrzymaliśmy gratisowy godzinny bilet do Term, dzięki czemu nie musieliśmy czekać w kolejce. Woda w basenach jest bardzo ciepła, więc bez względu na aurę spokojnie można korzystać z uroków tego aquaparku. My skorzystaliśmy z wszystkich atrakcji: rura, rynna, zjeżdżalnia, rwąca rzeka, bicze wodne, leżanki i wszelkie baseny. Było świetnie!

Zamek renesansowy w Pabianicach

Pabianice – Renesansowy dwór obronny kapituły krakowskiej z XVI w. w Pabianicach, charaktaryzuje się tym, że pozostał do naszych czasów w praktycznie niezmienionej formie. Niewielka biała bryła zamku posiada bardzo ładną attykę oraz ciekawostkę nad jednym z okien. Inskrypcka na kamiennym obramowaniu głosi: “Tak przemija chwała świata”. Jakżesz głęboka myśl… Obecnie w zamku mieści się Muzeum Miasta Pabianic z kolekcją mebli, obrazów i drewnianych zabawek Dodatkowo najbardziej reprezentacyjna sala, wykorzystywana jest do różnych celów, w tym także do ślubów.

Chałupa Szczepana Muchy w Sieradzkim Parku Etnograficznym

Sieradz – Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Sieradzkiego Parku Etnograficznego, w którym pierwszym obiektem była chałupa lokalnego rzeźbiarza Szczepana Muchy, przeniesiona do muzem wraz z całym wyposażeniem. Ponadto przewodnik pokazał nam wystawę sprzętów rolniczych oraz drugą zagrodę z XIX w. Skansen niewielki, ale zadbany.

Nieopodal skansenu w Sieradzu znajdują się pozostałości XIV-wiecznego zamku, który był warownią drewnianą i posiadał kamienną wieżę, czyli stołp. Z zamku nie zachowały się na powierzchni żadne widoczne ślady, za to na tym samym terenie są cztery bunkry z II Wojny Światowej. W czasie naszego pobytu, miejsce to było zagospodarowywane na teren rekreacyjny.

Teatr Miejski w Sieradzu

Następnie udaliśmy się na Starówkę, gdzie obejrzeliśmy gotycki kościół farny p.w. Wszystkich Świętych z XIV w.  oraz niezbyt zadbane kamienice na ul. Kolegiackiej. Znacznie lepiej wyglądają XIX i XX-wieczne kamienice na Rynku. Najbardzej efektownym domem jest kamienica z XVII w. u zbiegu ul. Zamkowej i  ul. Dominikańskiej, zwana pojagiellońską. Kolejnym zabytkiem był kościół p.w. Św. Stanisława przy klasztorze dominikanów, dziś sióstr urszulanek oraz Teatr Miejski. Ogólnie sympatyczne miasto.

Kościół romański w Strońsku

Strońsko – Udaliśmy się tu, aby zobaczyć kościół romański pw. Św. Urszuli i 11.000 dziewic, zbudowany na przełomie XII i XIII w. Oczywiście 11.000 dziewic to imponująca liczba, jednakże jest ona wynikiem nieporozumienia w odczytaniu dawnej inskrypcji na grobie Św. Urszuli. Chodziło o Urszulę i jej dziesięć towarzyszek, które zginęły męczeńską śmiercią (11 martyres), które odczytano jako 11 tysięcy (11 mila). Sam kościół nie wyróżnia się niczym szczególnym, natomiast jego otoczenie jest bardzo ładne z pomnikowymi drzewami.

Tego dnia zaplanowaliśmy nocleg w Pątnowie k. Wielunia w Hotelu “Jurajska Perła”, stylizowanym na neogotycki zamek. Hotel znajduje się blisko głównej szosy, aczkolwiek na kompletnym odludziu. Pokój był ładnie urządzony, a śniadanie smaczne. Jadąc na nocleg zjedliśmy w Wieluniu pyszną pizzę w lokalu La Spezia, prowadzonym przez oryginalnego Włocha.

17.08.2014 r.

Jaskinia Za Kratą w Rezerwacie Węże na górze Zelce

Rezerwat Węże – Rezerwat geologiczny położony na górze Zelce obejmuje ostaniec skalny wraz z dziesięcioma jaskiniami. Niełatwo było odszukać jaskinie, gdyż kryły się wśród zarośli. Najłatwiej znaleźć Jaskinię Stalagmitową, do której wejście znajduje się pod zadaszeniem i dlatego łatwo ja wypatrzeć. Jest to studnia, do której schodzi się po siedmiometrowej, metalowej, mało stabilnej drabinie. Cała jaskinia liczy 112 m długości, z czego znaczną część można swobodnie penetrować, przeciskając się z komory do komory. W środku można znależ sporo nacieków: makarony, nacieki wełniste i żebra. Naprawdę ciekawe miejsce, gdyż można poczuć dreszczyk emocji towarzyszący grotołazom. Kolejną grotą była Jakinia Za Kratą, czyli 17-metrowa studnia z wąskim wejściem w postaci szczeliny. Za szczeliną jest pierwsza drabina, a poniżej niej kolejna znacznie krótsza. Dalej jest już tylko wąskie przejście, które zapewne prowadzi dalej, ale my już się tam nie przeciskaliśmy. Na terenie rezerwatu występuje oryginalna, drobnolistna paproć – zanokcica. Ponadto wypatrzyliśmy jeszcze Jaskinię Małą, Draba i Niespodziankę, jednak do żadnej z nich nie weszliśmy, bo były zabezpieczone lub niedostępne bez sprzętu. Ogólnie rezerwat bardzo nam się podobał i jest miejscem godnym polecenia.

Widok z ruin budynku bramnego na kościół zamkowy w Dankowie

Danków – W Dankowie mogliśmy obejrzeć ruiny zamku bastionowego wzniesionego najprawdopodobniej w XV w. Bastiony zostały dobudowane nieco później, bo na początku XVII w. (jedyny w Polsce przykład zamku bastionowego zbudowanego według francuskich wzorów). Dzięki temu zamek stał się tak silną warownią, że Szwedzi podczas Potopu nie odważyli się jej atakować. Mało to, ówczesny kasztelan robił z niego wypady odbijając z rąk Szwedów zamek w Krzepicach i Pilicy.  Niestety do dziś przetrwał tylko częściowo budynek bramny, kościół otoczony dodatkowy murem oraz pozostałości domu kasztelanowego.

Zanim dojechaliśmy do kolejnej atrakcji, próbowaliśmy odnaleźć ruiny zamku w Krzepicach. Straciliśmy godzinę, a i tak nie znaleźliśmy. Pytanie miejscowych było kompletnie bezskuteczne…

Wnętrza Dworu w Ożarowie

Ożarów – Dwór modrzewiowy z XVIII w. w Ożarowie namierzyliśmy bez problemów. Znajduje się w nim w naszej ocenie jedno z najlepszych muzeów wnętrz dworskich w Polsce z wyposażeniem z XVII do XIX w. Dodatkowym atutem i rzadkością w Polsce jest tzw. audioguide, czyli rodzaj odtwarzacza ze słuchawkami, za pomocą którego można odsłuchać komentarz do poszczególnych pomieszczeń lub obiektów. Bardzo ciekawa historia właścicieli i samego dworu.

Modrzewiowy kościół drewniany w Gidlach

Co ważne, dwór był zamieszkany do końca II Wojny Światowej, a wokół znajduje się ładnie zadbany teren.

Gidle – Obejrzeliśmy z zewnątrz drewniany kościół modrzewiowy p.w. św. Marii Magdaleny z  przełomu XV i XVI w. Co ciekawe, kościół został zbudowany w stylu gotyckimi i posiada okazałe soboty, czyli podcienie wokół bryły.

Ruiny zamku w Fałkowie

Fałków – W Fałkowie zachowały się ruiny XVII-wiecznego zamku, a raczej dworu obronnego, zbudowanego na miejscu średniowiecznej warowni. Zamek nie miał wiele szczęścia, bo został zniszczony już podczas Potopu szwedzkiego. Z zamku zachowały się dość duże fragmenty ścian budynków, piwnice oraz fosa otaczająca zamek. Mieliśmy okazję obserwowac ruiny w świetle zachodzącego słońca.

Tego dnia nocleg zaplanowaliśmy w Przedborzu w sympatycznych pokojach gościnnych nad Restauracją Parkową.

18.08.2014 r.

Pozostałości zamku w Przedborzu

Przedbórz – Odnaleźliśmy pozostałość po XIV-wiecznym zamku w postaci jednej przypory, znajdujacej się na terenie prywatnej posesji. Od właścicielki dowiedzieliśmy się, że zachowały się również piwnice. Nie było tu wiele do zwiedzania, więc poszliśmy jeszcze na spacer po miasteczku. Zainteresował nas szczególnie zadbany i okazały ratusz, znajdujący się nietypowo, bo w sporej odległości od Rynku. Sam Rynek jest mało ciekawy.

Dwór obronny w Bąkowej Górze

Bąkowa Góra – Dwór obroony, inaczej zwany fortalicjum w Bąkowej Górze pochodzi z pierwszej połowy XV w. Dziś jest to trwała ruina będąca w rękach prywatnych, całkiem nieźle zachowana. Miłe jest to, że teren jest zadbany i można podjść zupełnie pod zamek, a jedyną opłatą jest symboliczne 3 zł (w roku 2014) za parking. Malownicze miejsce w zacisznej miejscowości. Obok znajduje dwór późnobarokowy, znacznie nowszy, bo z XVIII w.

Ruiny zamku w Majkowicach

Majkowice – Do Majkowic przyjechaliśmy, aby obejrzeć ruiny renesansowego dworu obronnego z XVI w. Ruiny znajdują się blisko drogi prowadzącej do wsi. Na środku wsi znajduje sie małe jeziorko, dookoła którego biegnie droga i stoją domostwa. Sam zamek byłby łatwo dostępny, gdyby nie był tak zarośnięty. Musieliśmy przedzierać się przez krzewy i pokrzywy. Zachowały się wysokie fragmenty murów oraz baszta. Zeszliśmy także do świetnie zachowanych piwnic. Na jednym z fragmentów murów, tuż pod gniazdem bociana, zauważyć można kawałek ozdobnego gzymsu.

Zamek w Oporowie

Oporów – Nie mieliśmy szczęścia, aby obejrzeć wnętrza tego pięknego zamku, gdyż był właśnie w remoncie. Zamek pochodzi z XV w., jest otoczony fosą i prowadzi do niego most. Na szczęście udało nam się wejść na dziedziniec, który jest równie urodziwy jak cała bryła zamku. Z tego co wiemy, w środku jest muzeum wnętrz dworskich z bardzo atrakcyjną kolekcją. Warownię otacza park krajobrazowy z pierwszej połowy XIX w., w którym znajdują się dwa pawilony:
Domek Neogotycki i Domek Szwajcarski. Ogólnie bardzo ładne miejsce, do którego chętnie wrócimy, żeby obejrzeć piękne wnętrza.

Zamek w Gostyninie

Gostynin – W pewnym oddaleniu od Rynku w Gostyninie znajdują się pozostałości zamku z przełomu XIV i XV w. Zamek był wielokrotnie niszczony i odbudowywany. W XIX w. na miejscu ruin zbudowano kościół ewangelicki, do którego budowy wykorzystano prawdopodobmie mury zamkowe i wieżę. Dodatkowo obok kościoła zbudowano hotel i restaurację, stylizowane na gotycki zamek. Efekt wygląda zbyt współcześnie, żeby robił wrażenie, którego oczekiwalibyśmy. Zancznie ciekawiej prezentuje się sam Rynek, gdyż jest ładny i bardzo zadbany.

Kościół romański w miejscowości Rokicie

Rokicie –  Przyjechaliśmy, aby obejrzeć XIII w. niewielki kościół romański p.w. Św. Św. Apostołów Piotra i Pawła, który jest najstarszą ceglaną świątynią Mazowsza. Z ciekawostek o kościele należy wspomnieć, że na wszystkich ścianach wydrapano różnego rodzaju napisy i symbole. Część z nich można odczytać: nazwiska, daty, a część przypomina raczej hieroglify. Drugą ciekawostką są wgłębienia, które powstały pradopodobnie od krzesania ognia w Wielką Sobotę, a że kościół ma już swoje lata, to Wielkich Sobót było co niemiara, tyle co dziur w ścianach :-)